جهش تولید | جمعه، ۹ آبان ۱۳۹۹

بازارچه دستفروشان مرکبات - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

محتوای تولیدات ویژه

بازارچه دستفروشان مرکبات

بازارچه دستفروشان مرکبات


 

بازارچه دستفروشان مرکبات

مُرَکَّبات یکی از مهم‌ترین تیره‌ میوه‌های نیمه‌گرمسیری هستند، که خاستگاه اصلی آن‌ ایران، هند، چین، ژاپن و برخی از کشور های آسیای جنوب شرقی می باشد. مرکبات مهم‌ترین سرده از تیره سدابیان هستند. از مهم‌ترین مرکبات می توان به پرتقال، نارنگی، لیمو ترش، لیمو شیرین، گریپ فروت، بطاوی، نارنج، ترنج، بکرایی، بالنگ و کام کوات اشاره کرد.

کشور ایران مقام هفتم را در میان کشورهای تولید کننده مرکبات کسب کرده است، که در این میان استان‌ مازندران بیشترین سهم در تولید مرکبات را دارا می باشد و پس از آن استان هایی نظیر فارس، کرمان و هرمزگان از دیگر تولید کنندگان مهم مرکبات می باشند.

مرکبات از دیر باز به عنوان بخشی از رژیم غذایی ، دارای ارزش فراوانی بوده است. طعم مرکبات برای اکثر مردم دنیا قابل پذیرش است . علاوه بر آن دارای مزایا و اثرات مفید دیگر نیز می باشند. مرکبات و محصولات آنها منابع غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند که برای رشد و تکامل افراد ضروری می باشند. همچنین یک سری ترکیبات غیرمغذی در مرکبات دیده شده است که می توانند خطر بسیاری از بیماری های مزمن را کاهش دهند.

محتوای تغذیه ای مرکبات

مرکبات مهم ترین منبع ویتامین C می باشند. با این وجود مانند سایر میوه ها ، حاوی تعدادی از موادمغذی ضروری مثل قندها، فیبرها ، پتاسیم ، فولات ، تیامین ، نیاسین ، ویتامین B6 ، فسفر ، منیزیم ، مس ، ریبوفلاوین ، اسید پانتوتنیک و انواعی از فیتوکمیکال ها ( رنگدانه های گیاهی ) می باشند. علاوه بر این مرکبات حاوی چربی یا سدیم نبوده و یک منبع غذایی بدون کلسترول می باشند. مقدار متوسط انرژی میوه ها کم می باشد که از این نظر برای مصرف کننده هایی که نگران افزایش وزن خود می باشند، بسیارحائز اهمیت می باشد. به عنوان مثال یک پرتقال متوسط محتوی60 تا80 کیلوکالری و گریپ فروت 90 کیلوکالری و یک قاشق غذاخوری از آب لیمو( 15 میلی لیتر ) تنها 4 کیلوکالری انرژی دارند.

کربوهیدرات:

مهم ترین ماده مغذی از نظر تولید انرژی در مرکبات، کربوهیدرات است. مرکبات حاوی قندهای ساده ای چون فروکتوز، گلوکز و ساکاروز می باشند. علاوه بر این مرکبات دارای فیبر می باشند که در واقع کربوهیدرات های پیچیده ای هستند که اثرات مفیدی بر سلامتی انسان دارند. مهم ترین نوع فیبر در مرکبات، " پکتین " بوده که بالغ بر 65 تا 70 درصد از کل فیبر را تشکیل می دهد. انواع دیگر شامل سلولز،همی سلولز و مقادیر ناچیزی از صمغ ها می باشند. فیبرها تخلیه معده را به تأخیر انداخته و عمل هضم و جذب را کند می کنند که این امر منجر به سیری می شود. میزان توصیه شده فیبر در روز 25 تا 30 گرم است.

ویتامین C

اسکوربیک اسید یا همان ویتامین C، یک ویتامین محلول در آب و ضروری بوده که نقش اساسی در تشکیل کلاژن1 ایفاء می کند. ویتامین C در جذب آهن گیاهی بسیار موثر است. در درمان استرس و کم خونی نیز کمک می کند.

ویتامین C می تواند طول مدت سرماخوردگی و شدت آن را کاهش دهد. علاوه بر این ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان، از آسیب سلول ها در برابر رادیکال های آزاد جلوگیری می کند و از پیشرفت بیماری های مختلفی چون سرطان، بیماری های قلبی- عروقی و تشکیل آب مروارید جلوگیری می کند.

برای جلوگیری از بیماری اسکوربوت2 روزانه 10 میلی گرم ویتامین C مورد نیاز است. اما برای سلامتی کل بدن 30 تا 100 گرم در روز توصیه می شود. با مصرف یک پرتقال یا گریپ فروت، به ترتیب 70 و 50 میلی گرم ویتامین C دریافت خواهید کرد.

فولات

فولات یا اسید فولیک یک ویتامین محلول در آب است که برای رشد و تولید سلول های جدید ضروری است. فولات به تولید DNA ، RNA و گلبول های قرمز خون کمک می کند. مقادیر توصیه شده برای فولات180 میلی گرم برای زنان و 200 میلی گرم برای مردان است. یک لیوان (225 میلی لیتری) آب پرتقال حاوی 75 میلی گرم اسید فولیک است.

پتاسیم

یکی از املاح ضروری که به توازن اسید و آب بدن کمک می کند و به عنوان یک الکترولیت مهم، نقش مهمی در انتقال پیام های عصبی به ماهیچه ، انقباض ماهیچه و نگهداری فشار خون ایفاء می کند. نیاز روزانه به پتاسیم تقریباً2000 میلی گرم است. یک پرتقال متوسط 235 میلی گرم و 225 میلی لیتر آب پرتقال به طور 500 ملی گرم پتاسیم دارد.

فیتوکمیکال ها

این ترکیبات به طور طبیعی در گیاهان وجود دارند که بدن را از ابتلا به بیماری های مزمن ویروسی، سرطان و بیماری های قلبی محافظت می کند. چند نمونه از این ترکیبات مثل فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها می باشند. ویژگی ضد سرطانی آنها به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و اثر آن ها بر فعالیت آنزیم ها، مسمومیت زدایی و بلوکه کردن نیتروزآمین ها ( ماد سرطان زا ) است.

بیماری هایی که مرکبات از ایجاد و پیشرفت آن ها جلوگیری می کنند

بیماری های قلبی عروقی

یک رژیم حاوی چربی های اشباع نشده و کلسترول پائین و سرشار از میوه و سبزیجات منجر به کاهش بیماری های قلبی می شود. مقادیر بالای ویتامین C از افزایش اکسیداسیون LDL ( کلسترول بد ) جلوگیری می کند.

بیماری های عصبی

در طول مراحل اولیه بارداری، دریافت مقادیر کافی فولات به منظور کاهش نقایص لوله عصبی در نوزادان ضروری می باشد. در ایالات متحده مقادیر 400 میلی گرم فولات در روز برای زنان باردار توصیه می شود. مصرف منظم مرکبات به تأمین فولات کافی و کاهش خطرات زایمان کمک می کند.

کم خونی

ویتامین C، جذب آهن غیرهِم ( آهن گیاهی ) را دو تا چهار برابر افزایش می دهد. گیاه خوارانی که مقدار کمی گوشت و فراورده های حیوانی را مصرف می کنند، بیشتر در معرض خطر کمبود آهن هستند. مصرف منظم مرکبات غنی از ویتامین C ، می تواند از آنمی ( کم خونی ) جلوگیری کند.

سنگ کلیه

سنگ کلیه یک ساختار کریستالی است که توسط افزایش مقدار نمک در ادرار تشکیل می شود. متداول ترین نوع سنگ، سنگ کلسیمی است. در بعضی از مردم مستعد، وجود این گونه سنگ ها، به دلیل مقادیر ناکافی سیترات در ادرارشان بوده است. خوردن مرکبات و نوشیدن آب پرتقال توسط افزایش سیترات ادراری، ، از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می کنند.

علاوه بر این مرکبات در پیشگیری از بیماری های دیگر نظیر آسم و پوکی استخوان و غیره نیز مفید هستند.

 

آدرس کوتاه :
رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 3.0 stars out of 5.


عکس
قوم ترکمن قالیبافی را در کنار دامداری،...
ویدئو+صوت+متن
در گزارش زیر لیستی از غذا‌هایی که به...
مکتوب
ابتدا سنگ نوردان برای بالابردن تمرکز و...
9 ساله از گرگان
11 ساله ازتهران
9 ساله از گرگان
با فرا رسیدن فصل پاییز موسم برداشت انار...
ارسال مردمی
موشن گرافی

پربازدیدترین های ماه اخیر

آثار گرافیکی و تولیدات ویژه

پویش رسانه ای ما امت محمدیم
پویش رسانه ای ما امت محمدیم
لطفا عکس ، شعر ، دلنوشته و آثار هنری خود با موضوع عرض ارادت به ساحت مقدس پیامبراعظم صلوات الله علیه و آله و سلم را برای ما ارسال کنید.
پویش عکس پروفایل و استوری
پویش عکس پروفایل و استوری" من محمد را دوست دارم"
پروفایل و استوری
هفته وحدت گرامیباد
هفته وحدت گرامیباد
پوستر
فرش ترکمن هنری از نسل های گذشته
صنایع دستی
فرش ترکمن هنری از نسل های گذشته
قوم ترکمن قالیبافی را در کنار دامداری، همچون هنری ارجمند و اجدادی و عاملی برای تقویت زیربنای اقتصاد خانوادگی و ایلی خود حفظ کرده‌اند.
نوای هودی‌خوانی لالایی کودکان ترکمن
نوای هودی‌خوانی لالایی کودکان ترکمن
ویدئو+صوت+متن
تولید انار در اقلیم نیمه بیابانی شمال گلستان
تولید انار در اقلیم نیمه بیابانی شمال گلستان
تولید انار در اقلیم خشک و نیمه بیابانی شمال گلستان با زمین‌های شور، ابتکار یک گلستانی است که نتیجه بخش بوده است.
برداشت طلای سرخ در گلستان
عکس
برداشت طلای سرخ در گلستان
«وامنان» روستایی از توابع آزادشهر در دل کوه‌های البرز چندسالی است به مرکز کشت زعفران در استان گلستان تبدیل شده و محصول برداشت شده مزارع آن، جزء با کیفیت ترین زعفران‌های کشور شناخته می‌شود.
توصیه های مقام معظم رهبری در جمع ستاد ملی کرونا
توصیه های مقام معظم رهبری در جمع ستاد ملی کرونا
عکس نوشته+اینفوگرافی
حرف دل پرستاران بخش کرونا
حرف دل پرستاران بخش کرونا
ویدئو
۱۸ غذایی که آرام آرام ما را می‌کشند
سبک زندگی
۱۸ غذایی که آرام آرام ما را می‌کشند
در گزارش زیر لیستی از غذا‌هایی که به آرامی شما را می‌کشند معرفی می‌شود. سعی کنید آن‌ها را نخورید و یا مصرف آن را تا آنجا که می‌توانید محدود کنید.
احداث گلخانه با استفاده از سیستم زمین گرمایشی
احداث گلخانه با استفاده از سیستم زمین گرمایشی
با استفاده از این سیستم دمای مورد نیاز گیاهان از عمق زمین و بصورت یکنواخت وارد محیط گلخانه می‌شود.
استوری موشن آغاز امامت امام زمان(ع)
استوری موشن آغاز امامت امام زمان(ع)
موشن گرافیک
امنیت سایبری و استوری هفته نیروی انتظامی
امنیت سایبری و استوری هفته نیروی انتظامی
اینفوگرافیک+ویدئو
احصای فهرستی از موانع تولید و تجارت
احصای فهرستی از موانع تولید و تجارت
مدیر کل دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صمت از احصای فهرستی از موانع تولید و تجارت با همکاری تشکل‌های بخش خصوصی خبر داد.
استوری پلیس مقتدر
استوری پلیس مقتدر
ویدئو+پوستر
استوری با هم برای امنیت و سلامت
استوری با هم برای امنیت و سلامت
عکس نوشته+ویدئو