سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها | چهارشنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

دریفت چیست؟ - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

محتوای تولیدات ویژه

دریفت چیست؟

دریفت چیست؟


دریفت چیست؟

چگونه باید شروع به دریفت کرد؟
آموختن دریفت یک کار ساده نیست. دریفت یکی از شکلهای رانندگی است که در اکثر رشته های اتومبیلرانی از قبیل race ٫ rally و Off road و ... میتوانید آنرا ببینید.

تصویر کلی و مفهوم دریفت این است :
درک اینکه اتومبیل چه رفتاری دارد و واداشتن اتومبیل به رفتاری که دقیقا خواسته شما است.

در بسیاری از کشور ها دریفت به صورت یک رشته اتومبیل رانی در آمده است و رانندگان علاقه مند تحت تعلیم افراد مجرب قرار میگیرند و در پیستهای مجهز و طراحی شده برای دریفت مسابقات دریفت انجام میگیرد ٫ همچنین بسیاری از مدارس اتومبیل رانی آموزش دریفت نیز دارند و در این مدارس نیز ابتدا رانندگان را از خطرات و احتمال حادثه در دریفت آگاه میکنند و سپس بعد از گذراندن مراحل اولیه و کسب آمادگی ٫ تکنیکهای دریفت را به رانندگان آموزش داده و شروع به تمرین میکنند.
آماده شدن برای دریفت
به طور کلی 2 تکنیک اصلی برای دریفت وجود دارد.
تکنیکی که مبنای انجام آن کلاج است (clutching technique) و این روش در اتومبیلهای دیفرانسیل عقب
(rear-wheel drive) کاربرد دارد.

clutching technique را اینگونه میتوان توصیف کرد:
در حال رسیدن به پیچ معمولا اتومبیل را در دنده 2 قرار میدهند (و یا اگر اتومبیل در دنده بالاتری باشد 1 یا 2 دنده معکوس میدهند) سپس دور موتور را درمحدوده 4000 تا 7000 ( بسته به اتومبیل) نگه میدارند و با همین دور موتور ٫ اتومبیل را به شدت به داخل پیچ رانده و پدال کلاج را بصورت ناگهانی فشار داده و رها میکنند که اینکار باعث می شود چرخهای عقب دچار هرز گردی شده و چسبندگی خود را از دست بدهند.
برای ادامه دریفت در طول پیچ و یا پیچهای بعدی باید همچنان پدال گاز را فشار داد و گاز را تنظیم کرد ( بازی کردن با پدال گاز) و برای جلوگیری از spin شدن اتومبیل را با فرمان کنترل کرد ( بازی کردن با فرمان) . وقتی اتومبیل در این حالت کنترل شد و راننده توانست کنترل اتومبیل را در دست داشته باشد میتواند با یک حرکت متناسب و کنترل روان فرمان ٫ مسیر را تغییر دهد و پیچ بعدی را نیز با دریفت طی کند. در اینجا اگر سرعت کم باشد دریفت کوتاهتر خواهد بود و چون چرخها چسبندگی خود را دوباره کسب خواهند کرد ادامه حرکت میسر نخواهد بود.

hand-brake technique :
چون در اتومبیلهای دیفرانسیل جلو (front-wheel drive) بدین روش نمی توان چرخهای عقب را به هرزگردی و از دست دادن چسبندگی واداشت ٫ باید از تکنیک اصلی دوم برای دریفت استفاده کرد که تکنیک ترمز دستی است (hand-brake technique).

این در حالی است که در اتومبیل دیفرانسیل عقب با clutchingtechnique از قدرت و گشتاور اتومبیل برای انجام دریفتهای متمادی استفاده میشود و در hand brake technique آزادی عمل کمتر است.
در hand brake technique در حال رسیدن به پیچ ترمز دستی کشیده میشود تا لاستیکها ناگهان چسبندگی خود را از دست بدهند. در این روش گشتاور تاثیر زیادی ندارد و تداوم حرکت ( تداوم عدم چسبندگی) بسیار سخت تر است و طی کردن چند پیچ به شکل دریفت با روش hand brake technique بسیار دشوار است.
با اتومبیلهای دیفرانسیل عقب میتوان دریفتهای طولانی انجام داد.

ولی در کل با انجام دریفت با یک اتومبیل دیفرانسیل جلو و یا دیفرانسیل عقب شما میتوانید مهارت رانندگی خود را به نمایش بگذارید و آنها را افزایش دهید و همچنین از انجام دریفت لذت ببرید.

تا این قسمت توضیحاتی ارائه شد و شما با دریفت یک آشنایی کلی پیدا کردید و مطمئنم اکنون در حال تجزیه و تحلیل مطالب بالا هستید و متوجه شده اید که دریفت را فقط باید در پیست انجام داد و برای دریفت کردن باید علاوه بر اینکه راننده مهارت بسیار بالایی داشته باشد به اتومبیلی با کنترل مناسب و همچنین ایمن نیاز است ٫
چرا که همه عوامل خطر موجود هستند : سرعت بالا ٫ بر هم زدن تعادل اتومبیل و عدم چسبندگی لاستیکها به عمد ٫ فشار زیاد به موتور ٫ گیرباکس ٫ کلاج ٫ ترمزها و همچینین چرخها ٫ تعلیق ٫ دیفرانسل ٫ اکسل و کلا تک تک قطعات اتومبیل.

پس نتیجه منطقی این است : دریفت فقط باید در پیست و با اتومبیلی مناسب و مجهز از لحاظ قطعات تیونینگ و تجهیزات ایمنی انجام شود.

توجه داشته باشید که اتومبیل شما بهتر است Rollbar داشته باشد و اگر میخواهید تمرین دریفت کنید و کاملا دریفت را بیاموزید حتما باید Roll bar نصب کنید تا در صورت چپ شدن اتومبیل به شما صدمه وارد نشود ٫ حتمن در اتومبیل خود کپسول آتش خاموش کن داشته باشید ٫و در هنگام دریفت حتما کلاه ایمنی بر سر داشته باشید ٫ استفاده از کفشهای رانندگی ٫ صندلی و کمربند مخصوص Race ٫ نیز به طور کلی برای رانندگی در پیست و بخصوص برای دریفت بسیار مفید و لازم است.
بدین ترتیب میتوانید با خیالی آسوده و حداکثر ایمنی در پیست دریفت کنید.
توجه داشته باشید که مساله تنها با هندلینگ و تامین ایمنی راننده ختم نمیشود و اتومبیل شما از لحاظ فنی نیز باید توان دریفت و تحمل فشار دریفت را داشته باشد. مانند استفاده از صفحه کلاج ریسی ٫ تقویت شفتها و پلوس و تقویت اجزای موتور تا اتومبیل شما در اثر دریفت دچار مشکل فنی نشود. تقویت ترمزها و حداقل استفاده از لنت ترمزهای ریسی بسیار مفید است.
همچنین اتومبیل دریفت باید گشتاور و قدرت موتور مناسبی داشته باشد تا بتوان به خوبی دریفت کرد ٫ بخصوص در اتومبیلهای دیفرانسیل عقب که برای دریفت نیاز به گشتاور بیشتر است.

اصطلاحات دریف

Chicane :
یک پیچ S شکل چپ و راست ٫ نسبتا سریع که معمولا قبل از مسیر مستقیم و گاهی در انتهای آن تعبیه میشود تا رانندگان مجبور به کاهش سرعت شوند.
Choku-Dori و Chaku-Dari:
یک اصطلاح آمریکایی.دریفتی که در مسیر مستقیم انجام میشود و به نامهای تکنیک Swaying Drift و Manji نیز نامیده میشود و در حقیقت یک sliding drift طولانی در منطقه ترمز (braking zone) است.

Countersteer :
استفاده از فرمان برای ایجاد تعادل و ادامه حالت oversteer.وقتی اتومبیل شروع به oversteer میکند فرمان در جهت مخالف پیچ چرخانده میشود. ( فرمان عکس)

D1 :
یا D1 Grand Prix مسابقه حرفه ای دریفت ژاپن All Japan Professionaldrifting competittion که در نقاط بسیاری از ژاپن انجام می گیرد و داور مسابقات Keiichi Tsuchiya است. و از سال 2003 و یا 2002 وارد آمریکا نیز شد.

Donut :
یک حرکت نمایشی . چرخاندن چرخهای عقب حول چرخهای جلو ٫ به صورت متناوب و معمولا بصورت در جا ٫ میتوان اتومبیل را آنقدر چرخاند تا لاستیکها بسوزند و تبدیل به پودر و دود شوند.

Drift :
سر دادن اتومبیل با پهلو ٫ در نتیجه یک حالت oversteer و در حالتی فراتر از محدوده لیمیتهای اتومبیل و چسبندگی لاستیکها.
Drift King
:
سلطان دریفت یا آقای دریفت. راننده ژاپنی Keiichi Tsuchiya و یک افسانه زنده ٫ افراد دیگری نیز این ادعا را دارند ولی بدون شک این راننده سلطان دریفت است.

Drift Run :
به اتومبیلهای مخصوص دریفت گفته میشود.

(E-Braking (hand braking / side braking :
استفاده از ترمز دستی برای انجام دریفت. چون ترمز دستی چرخهای عقب را قفل میکند برای انجام دریفت وسیله مناسبی است.

Exhibition Drift :
هنگام دریفت هدف حداقل کاهش سرعت با حداکثر oversteer است.در مسابقات دریفت زمان و سرعت ملاک امتیاز دهی نیست و راننده ای موفق تر است که دریفتی تمام و کمال را با سرعت مناسبی انجام دهد و در هنگام دریفت حداقل کاهش سرعت را داشته باشد. در دریفتهای نمایشی روشی به نام one hand drifting ( دریفت با یک دست) وجود دارد که راننده سعی میکند در هنگام دریفت در اتومبیل را باز کند و یا دست خود را از اتومبیل بیرون آورد ( و بای بای کند (-:

GTS :
Grand Touring Sport و یا عبارتی مشابه . نام کد معمول بسیاری از اتومبیلهای اسپورتی ٫ ولی در دنیای دریفت معمولا منظور 1984-1987 Toyota CorollaGTS است ( اتومبیل دیفرانسیل عقب ٫ مجهز به LSD و موتور DOHC 4-AGE)

Heel-Toe Shifting :
یکی از تکنیکهای دریفت که هنگام کلاج گرفتن با پای چپ ٫ با پنچه پای راست ترمز و با پاشنه پای راست گاز میدهند تا دور موتور قبل از دنده معکوس دادن بالا برود. ( این کار سبب میشود به نرمی دنده معکوس داده شود و اتومبیل دچار ضربه و تکان نشود)

(Limited Slip Differential (LSD :
این نوع دیفرانسیل قدرت را به چرخی منتقل میکند که بیشترین چسبندگی را دارد.( امکان میدهد چرخهای متحرک به صورت همزمان قفل شوند و یا هرزگزدی کنند)

Off-Camber :
شیب پیچ از خارج به داخل

Oversteer :
سر خوردن قسمت عقب اتومبیل. چرخیدن عقب اتومبیل در هنگام پیچیدن.با نگه داشتن اتومبیل در لبه مرز اسپین شدن و Oversteer بیش از حد ٫ دریفت به زیبایی انجام میشود

Powerslide :
اصطلاح آمریکایی دریفت. استفاده مفرط از قدرت اتومبیل برای کاهش چسبندگی لاستیکها و انجام دریفت.

Understeer :
عدم چسبندگی لاستیکها جلو ٫ به علت سرعت بیش از حد نسبت به زاویه پیچ که سبب سر خوردن اتومبیل به خارج پیچ میشود.( اقدام به طی کردن پیچ با سرعتی بیش از حد و بگونه ای که نتوان اتومبیل را کنترل کرد ٫ اصلا خوب و لذت بخش نیست)

U-Turn :
یک پیچ تیز 180 درجه ای به شکل U که معمولا در انتهای 400 متر قرار میگیرد
برای انجام این تکنیکها یک راننده باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟
حساس نسبت به هر آنچه به چسبندگی لاستیکها و رفتار اتومبیل مربوط میشود ٫ سریع و در عین حال با عملکرد روان ٫ آگاه ٫ کاملا مسلط و آگاه بر اتومبیل ٫ کاملا رفتارهای اتومبیل و نحوه واکنش اتومبیل به فرامین مختلف را درک کرده باشد و در هر لحظه و در هر حالتی بداند اتومبیل چه رفتاری انجام خواهد داد و بتواند اتومبیل را به نحوی دلخواه و مطلوب هدایت کند و .... که همه اینها از خصوصیات رانندگان ماهر ٫ حرفه ای و ورزیده است.


تصور کنید به روش مثلا faint و یا Swaying شروع به دریفت کرده اید و اتومبیل به شدن در حال دریفت با پهلو است و در لحظه اوج دریفت در حالی که اتومبیل کاملا با پهلو در حال سر خوردن است و فرمان را به صورت معکوس تا حد ممکن چرخانده اید ٫اتومبیل رفته رفته از میزان دلخواه شما بیشتر Oversteer شد و احساس کردید اتومبیل به سوی Spin میرود چه کاری انجام میدهید؟

کنترل پدال گاز و بازی کردن با فرمان نکته بسیار مهمی است و در هنگام دریفت هدایت اتومبیل تنها با فرمان صورت نمیگیرد ٫ هر یک از 4 لاستیک همانند فرمان در کنترل اتومبیل نقش دارند و باید بدانید هنگامی که در حال دریفت هستید یعنی اتومبیل شما فراتر از لیمیتهای چسبندگی لاستیکهاست ٫ نسبت به برخی از فرامین شما بسیار حساس میشود و به برخی فرامین اتومبیل واکنشی فراتر از انتظار نشان میدهد و به برخی از فرامین واکنشی در حد انتظار شما نخواهد داشت.

به لحظه اوج دریفت و پیشرفت به سوی اسپین بر میگردیم ٫ به نظر من 2 گز ینه برای ادامه زیبای دریفت وجود دارد ٫ یا باید چرخهای عقب کمی چسبندگی خود را بازگیرند و یا باید متناسب با همان میزان oversteer اضافی ٫ چرخهای جلو نیز سر بخورند. پس بدون رها کردن کامل پدال گاز میزان گاز را تا حدی کاهش میدهیم و اگر احساس شد اینکار کافی نخواهد بود باید از چسبندگی لاستیکهای جلو به میزان Oversteer اضافی کاست ٫ که اینکار بسته به شرایط میتواند با بازی کردن با فرمان و یا در شرایط شدیدتر که هیچ گزینه ای ندارید با مقدار کنترل شده ای ترمز لاستیکهای جلو را کمی سر دهید ( شاید با left foot braking).البته ترمز کردن هنگام دریفت اصلا توصیه نمیشود ولی گاهش اوقات باید بدانید با چه عملی اتومبیل شما چه عکس العملی نشان خواهد داد که این امر کاملا بستگی به شرایط دارد.

شما باید کاملا رفتار و لیمیتهای اتوملبیل خود را بشناسید و حالت تعادل در Slide و drift را به نحو مطلوبی ایجاد کنید.به همین دلیل اگر تقسیم وزن اتومبیل در جلو و عقب مساوی و یا در حالتی تقریبا مساوی باشد کار شما راحتتر و بهتر صورت خواهد گرفت. ایجاد حالت neutral balance ( به لغتنامه رانندگی مراجعه کنید) هم از لحاظ ساختاری اتومبیل و هم از لحاظ رانندگی مهم است.

 

آدرس کوتاه :
رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


هوشیاری راننده و سد کردن مسیر با خودرو،...
اینفوگرافی
مصرف غذای وعده های اصلی در سحری ،کمک به...
موز از جمله میوه‌هایی است که وقتی در...
با شناخت انواع سبزیجات بهاره می­ توانید...
پرورش بادمجان در باغچه آشپزخانه شما خیلی...
اوتیسم را از دریچه و شناختی دیگر ببینید...
اینفوگرافی
هیچ ماده غذایی به تنهایی نمی‌تواند ریسک...
در این مطلب وب گردی با غذا‌هایی اعتیاد...
ماشین ظرفشویی رستوران‌ها بسیار گران بوده...
اصول پیاده روی درست را بشناسید و انجام...
پرورش گل آلوئه‌ورا در باغچه خانه چگونه...
کرونا اگر چه فرصت پهن‌کردن سفره عید را...
امسال وضعیت ذخیره آب پشت سد‌ها چندان...
در این مطلب نکات کلیدی در مورد گلکاری در...
توربافی یکی از هنرهای دستی چند صدساله...
تلاقی هنر دستان با هنر طبیعت توسط بانوی...
بسیاری از افراد از کابوس و خواب بد رنج...
تعریق شدید، به خصوص زمانی که فرد در حال...
خستگی چشم یا سندرم بینایی از بیماری‌های...

پربازدیدترین های ماه اخیر

نظرسنجی مخاطبین

مخاطب گرامی نظر شما در مورد برنامه های صدای مرکز چیست؟

آثار گرافیکی و تولیدات ویژه

استوری های ویژه ماه رمضان
استوری های ویژه ماه رمضان
موشن+پوستر
توضیح سخنگوی سپاه درباره شهادت سردار حجازی/بیوگرافی سردار حجازی
توضیح سخنگوی سپاه درباره شهادت سردار حجازی/بیوگرافی سردار حجازی
سخنگوی سپاه: در جلسه کمیسیونی که دیشب در بیمارستان بقیه الله برگزار شد، عوارض شیمیایی عمده‌ترین دلیل پیوستن ایشان به یاران شهیدش اعلام شد.
نجات کودک بازیگوش از مرگ/وقتی خدا میخواهد مویی از سر این کودک کم نشود
نجات کودک بازیگوش از مرگ/وقتی خدا میخواهد مویی از سر این کودک کم نشود
هوشیاری راننده و سد کردن مسیر با خودرو، جان کودک بازیگوش را در شهر جلین استان گلستان نجات داد.
جشنواره گل های لاله
جشنواره گل های لاله
گزارش تصویری
مراسم رژه خودرویی در تیپ ۲۳۰ ارتش در گلستان
مراسم رژه خودرویی در تیپ ۲۳۰ ارتش در گلستان
سردار "سعید دادگر" با صدور پیامی فرا رسیدن روز ارتش را به تمامی دلاورمردان غیور ارتش جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت.
اصول تغذیه در ماه رمضان
اصول تغذیه در ماه رمضان
اینفوگرافی
روز‌های پایانی نام نویسی انتخابات هیات مدیره سهام عدالت
روز‌های پایانی نام نویسی انتخابات هیات مدیره سهام عدالت
داوطلبان برای شرکت در انتخابات اعضای هیات مدیره شرکت‌های سرمایه گذاری سهام عدالت استانی فقط ۳ روز دیگر فرصت دارند.
ضرورت مصرف غذای وعده های اصلی در سحری
ضرورت مصرف غذای وعده های اصلی در سحری
مصرف غذای وعده های اصلی در سحری ،کمک به روزداری ضروریست.
بهترین رییس جمهور
بهترین رییس جمهور
اینفوگرافی
چکار کنیم پوست موز قهوه ای یا سیاه نشود؟
نگهداری اصولی از میوه سیر کننده
چکار کنیم پوست موز قهوه ای یا سیاه نشود؟
موز از جمله میوه‌هایی است که وقتی در مجاورت هوا قرار بگیرد به سرعت شروع به سیاه شدن می‌کند، اما می‌توان این روند را کاهش داد.
اوقات شرعی ماه رمضان 1400
اوقات شرعی ماه رمضان 1400
پوستر+جدول
سفر مجازی به طبیعت گرگان + فیلم
سفر مجازی به طبیعت گرگان + فیلم
طبیعت شهرستان گرگان در فصل بهار به دلیل داشتن جاذبه های طبیعی، بسیار چشم نواز است.
سفری مجازی به زیباترین آبشار خزه ای گلستان + فیلم
سفری مجازی به زیباترین آبشار خزه ای گلستان + فیلم
شهرستان علی آباد کتول در استان گلستان که در دامنه جنوبی البرز قرار دارد، زیبایی های طبیعی خاصی دارد.
کرونا از آنچه فکر می‌کنیم به ما نزدیک‌تر است
کرونا از آنچه فکر می‌کنیم به ما نزدیک‌تر است
موج چهارم کرونا و حضور پر رنگ ویروس کرونای انگلیسی با کسی تعارف ندارد و در صورت رعایت نکردن دستورات بهداشتی می‌تواند همه را در گیر کند.
علائم جدید کرونای انگلیسی
علائم جدید کرونای انگلیسی
یکی از علائم جدید کرونای انگلیسی درد کمر و ساق پا است.