جهش تولید | پنج‌شنبه، ۸ آبان ۱۳۹۹

فوائد روزه داری در ماه رمضان - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

محتوای تولیدات ویژه

فوائد روزه داری در ماه رمضان

فوائد روزه داری در ماه رمضان


فوائد روزه داری در ماه رمضان (1)

۱. راه حل بی نظیری برای کاهش وزن است
در طول روزه گرفتن، وقتی در خلال روز از خوردن غذاهای حاوی قند محروم هستید، بدن از ذخیره‌ی چربی به عنوان منبع انرژی استفاده خواهد کرد. چربی استفاده نشده به افزایش وزن منجر خواهد شد اما در طول روزه گرفتن، تمام ذخیره ی چربی به انرژی لازم روزانه تبدیل خواهد شد.
۲. قدرت عضلات را حفظ می‌کند
تمام چربی‌هایی که مصرف نمی‌شوند در عضلات شما ذخیره خواهند شد. هر زمان که کربوهیدرات یا چربی مصرف کنید، گلیکوژن (سلول‌های چربی) به این ذخیره اضافه خواهند شد. اگر این شرایط ادامه پیدا کند، مشکلی مانند اضافه وزن ممکن است رخ بدهد. اما، در حین روزه‌داری آن ذخایر به عنوان منبع انرژی بسیار مفید واقع خواهند شد و بدون ایجاد سلول‌های چربی مازاد قدرت و هماهنگی عضلات شما را حفظ خواهند کرد.

۳. راه حلی برای افزایش توده عضلانی در ورزشکاران است
امروزه، روزه گرفتن مثل یک برنامه‌ی رژیمی جدید عمل می‌کند چون بسیاری از آدم‌ها ثابت کرده‌اند که روزه‌داری در کنترل وزن و همچنین حفظ ماهیچه هایشان چقدر موثر است. به همین دلیل است که ورزشکاران روزه داری را به عنوان بخشی از راه‌حل افزایش توده‌ی عضلانی در برنامه‌ی خود لحاظ می‌کنند. با وجود این، روش غلط روزه‌داری می‌تواند به گرسنگی کشیدن مفرط منجر شود که توده‌های عضلانی را به خطر می‌اندازد و به کابوسی برای ورزشکاران تبدیل می‌شود.
۴. سطح کلسترول را پایین می‌آورد
دو نوع کلسترول وجود دارد؛ کلسترول بد (LDL) و کلسترول خوب (HDL ). بعضی از مطالعات صورت گرفته حاکی از آن هستند که در طول روزه داری سطح کلسترول بد به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند، که این خوب است، در حالی که روزه گرفتن هیچ تاثیری بر سطح کلسترول خوب نمی‌گذارد.
۵. برای بیماران دیابتی خوب است
مشکل اصلی که معمولا بیماران دیابتی با آن روبرو هستند دشواری کنترل اشتهای‌شان است. اگر شخص مبتلا به ناراحتی دیابت نتواند اشتهایش را کنترل کند، این امر به افزایش شدید و مداوم سطح قند خون منجر خواهد شد. اما، در طول روزه داری بیماران مجبور خواهند بود اشتهایشان را کنترل کنند. در آغاز ممکن است کار واقعا دشواری باشد، اما بعد از مدتی بدن با این عادت سازگار خواهد شد و حتی بیماران دیابتی کنترل بهتری بر سطح قند خونشان خواهند داشت.
۶. حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد
به لحاظ علمی ثابت شده است که روزه داری تاثیر مثبت و چشمگیری بر حساسیت به انسولین دارد. در طول روزه داری بدن‌تان می‌تواند کربوهیدارت را بسیار بهتر تحمل کند و به خاطر همین انسولین در ارسال اطلاعات به سلول‌ها برای استفاده از ذخیره‌ی گلوکز به عنوان انرژی موثرتر عمل خواهد کرد.

 

فوائد روزه داری در ماه رمضان (2)

۷. فشار خون را کنترل می‌کند
چون در طول روزه داری وزن کاهش پیدا می‌کند پس روزه گرفتن واقعا در کنترل فشار خون موثر است. این شرایط بر کاهش فشار خون نیز تاثیر خواهد گذاشت. اما، آنچه بعد از افطار می‌خورید نیز مهم است چون اگر قرار باشد موقع شکستن روزه و خوردن زیاده روی و نخوردن را جبران کنید پس لطف روزه گرفتن چیست؟
۸. عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد
مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که روزه گرفتن می‌تواند تولید پروتئین خاصی را که برای عملکرد مغز مفید است و با عنوان فاکتور نورون‌زایی مشتق‌شده از مغز یا BDNF شناخته می‌شود این نوع پروتئین سلول‌های بنیادی مغز را تحریک می‌کند تا کارکردی بهینه داشته باشند. به همین دلیل است که در حین روزه گرفتن، به جای احساس کسالت و عدم تمرکز، هشیارتر خواهید بود چون مغزتان به نحو بسیار بهتری عمل می‌کند.
۹. خطر آلزایمر و پارکینسون را کاهش می‌دهد
همان پروتئن مذکور در شماره‌ی ۸ قادر است خطر ابتلا به بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون را کاهش دهد. چون، این ناراحتی‌ها وقتی رخ می‌دهند که سلول‌های مغزی‌تان قادر نیستند به نحوه‌ مطلوبی بازسازی شوند اما BNDF  حمایت لازم را از تغییرات سلول‌های مغزی به عمل خواهد آورد.
۱۰. وضوح و شفافیت ذهن ایجاد می‌کند
اکثر آدم‌ها نمی دانند که روزه گرفتن می‌تواند برایشان وضوح ذهنی هم به همراه داشته باشد، چون در حین روزه داری، BNDF  نه تنها بر سلول‌های مغزی بلکه بر سلول‌های عصبی نیز تاثیر می‌گذارد. به علاوه، در حین روزه داری بدن‌تان یاد می‌گیرد چگونه اشتیاق‌تان به خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها را کنترل کند. در این فرایند مغزتان با شرایط تطبیق پیدا می‌کند و یاد می‌گیرد صبورتر باشد و کنترل بهتری بر عواطف و احساسات داشته باشد.
۱۱. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند
در حین روزه داری، به سیستم داخلی‌تان مدتی استراحت می‌دهید تا این که بدن‌تان بتواند بر مبارزه با عفونت‌ها متمرکز شود. مقدار رادیکال‌های آزاد نیز در حین روزه گرفتن کاهش پیدا می‌کند.

۱۲. ممکن است از سرطان پیشگیری کند
خب، سلول‌های سرطانی هم، درست مانند هر سلول دیگری، برای رشد به مشخصه‌های خاصی نیاز دارند. اما، در طول روزه داری، این فرایند باعث گرسنگی کشیدن سلول‌های سرطانی و توقف گسترش آن‌ها و تاثیر بر ارگان‌های دیگر می‌شود. اما همچنان در این زمینه به انجام مطالعات بیشتری نیاز است.

 

فوائد روزه داری در ماه رمضان (3)

 

13. استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد

استرس اسید اکسیداتیو می‌تواند به آسیب سلولی منجر شود که اکثرا توسط رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شود. درست است که نمی‌توانید جلوی پیر شدن سلول‌ها را بگیرید اما استرس اکسیداتیو فرایند پیری را تسریع می‌کند و اگر با بازسازی سلول‌ها جبران نشود، اثر مستقیم آن پیری زودرس خواهد بود. روزه گرفتن راه حل موثری برای کاهش استرس اکسیداتیو است چون در طول روزه‌ داری می‌توانید آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد را کاهش دهید.

14. از التهاب جلوگیری می‌کند

این نکته رابطه‌ی تنگاتنگی با نکته‌ی شماره‌ی ۱۱ دارد چون در حین روزه داری بدن‌تان برای تمرکز بر تقویت سیستم ایمنی و همین طور کنترل ناراحتی التهاب زمان و انرژی بیشتری دارد. اکثر آدم‌ها هنوز نمی‌دانند التهاب در واقع ریشه‌ی بعضی از بیماری‌های جدی است، به خصوص بیماری‌های مربوط به سلامت قلب و عروق.

15. دستگاه گوارش را تقویت می‌کند

چینی‌ها همیشه تاکید دارند که مرکز و کانون بدن انسان در شکم اوست. به لحاظ علمی، معده منبع همه چیز است و به همین خاطر است که سخت ترین و بیشترین کار را در بدن انجام می‌دهد. در طول روزه داری، به این عضوتان کمی استراحت می‌دهید تا بتواند تجدید قوا کند، سم زدایی کند یا حتی خودش را پاکسازی کند و وقتی دوباره معده‌تان بخواهد فعالیت را از سر بگیرد، با نیرویی تازه این کار را خواهد کرد.

 

16. عملکرد روده‌ها را بهبود می‌بخشد

علاوه برر دستگاه گوارش سالم، بر عملکرد روده‌ها نیز تاثیر می‌گذارد. وقتی روده‌های‌تان عملکردی بهینه داشته باشند و یبوست، ناراحتی معده یا چیزهای دیگری از این دست نداشته باشید فایده‌های زیادی نصیب‌تان خواهد شد. اما، مصرف فیبر زیاد هنگام خوردن وعده‌ی سحری و افطاری همچنان به شدت توصیه می‌شود.

17. سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد

همان طور که در شماره‌ی 15 ذکر شد وقتی معده‌تان در طول ماه رمضان احیا می‌شود، این امر به سوخت و ساز بدنتان نیز سرایت پیدا می‌کند. هرچه بدن‌تان خسته‌تر باشد سوخت و سازتان کندتر خواهد بود. اما، وقتی به بدنتان کمی استراحت می‌دهید (روزه می‌گیرید) حتی برای مدتی کوتاه، به جای آن که به شما ضرری بزند، به تسریع فرایند سوخت و سازتان نیز کمک خواهد کرد.

18. فرایند پیری را کند می‌کند

مطالعات بسیاری ثابت کرده‌اند که روزه داری می‌تواند مقاومت بدن را در برابر استرس اکسیداتیو افزایش دهد. حتما می‌دانید استرس اکسیداتیو به تسریع فرایند پیری یا نابودی سلول‌ها دامن می‌زند. اثر آن فقط پیرتر جلوه دادن شما نیست، بلکه می‌تواند بر سوخت و ساز بدن‌تان نیز چنان تاثیر بگذارد که کم کم بیماری‌ها یا نارحتی‌های جدی در شما پدیدار شوند.

فوائد روزه داری در ماه رمضان (4)

19. برای پوست فوق‌العاده است

آیا می‌خواهید پوست سالم‌تر و درخشان‌تری داشته باشید که هیچ اثری از جوش و چین و چروک روی آن نباشد؟ روزه داری را امتحان کنید و از تمام فایده‌هایی که برای پوست دارد بهره‌مند شوید. در حین روزه گرفتن، بدنتان فرصت این را خواهد داشت که خودش را از مواد سمی پاکسازی کند و همزمان فرایند بازسازی سلول‌ها را بهبود ببخشد در عین این که فرایند دژنراسیون سلول‌ها را کندتر می‌کند.

۲0. به شما خود آگاهی می‌بخشد

روزه داری نه تنها می‌تواند به لحاظ جسمی شما را درمان کند بلکه از نظر آگاهی و معرفت نیز تاثیر گذار است. آیا می‌دانستید گوارش فرایندی است که بسیار انرژی بر است؟ به همین خاطر است که در حین روزه داری، به جای تمرکز بر فرایند هضم، بدن‌تان انرژی بیشتری دارد که کارهای دیگری انجام دهد. از این رو است که با پاکسازی بدن و ذهن‌تان، به خودتان فرصت آگاه‌تر شدن نسبت به جهان پیرامون را می‌دهید.

۲1. نحوه کنترل گرسنگی را می‌آموزد

آیا می‌دانستید که در واقع دو نوع گرسنگی وجود دارد و یکی از آن‌ها واقعی است؟ خب، اگر مرتب و منظم غذا می‌خورید، احتمال این که گرسنگی واقعی را تجربه کنید بسیار اندک است اما با روزه گفتن می‌دانید که این گرسنگی که تحمل می‌کنید واقعی است. این وضعیت بر هورمون خاصی که عامل ایجاد گرسنگی واقعی است تاثیر خواهد گذشت. یکی از فایده‌هایی که از تجربه‌ی گرسنگی وافعی نصیب‌تان خواهد شد این است که از غذا لذت خواهید برد. چون هرچه که باشد، غذا به دهان‌تان مزه‌ی بهتری خواهد داشت. این کاملا به افزایش اشتها مروبط می‌شود.

۲2. الگوی خوردن را بهبود می‌بخشد

با تمام کارهایی که باید روزانه انجام بدهید گاهی فراموش می‌کنید غذا بخورید و زمان خوردن، اشتهای‌تان را از دست می‌دهید در نتیجه کمتر می‌خورید یا بر عکس مانند گرسنه‌ای که هفته‌ها غذا نخورده‌ است رفتار خواهید کرد. این الگوهای خوردن چندان سالم نیستند. روزه‌ داری به شما کمک می‌کند الگوهای خوردن‌تان را بهبود ببخشید چون باید بر اساس برنامه و مقررات قضا بخورید.

۲3. کمک می‌کند سوخت و ساز بدن‌تان را باز آرایی کنید

روزه داری برای سوخت و سازتان مانند دکمه‌ی استراحت عمل می‌کند. روزه گرفتن به سیستم گوارش‌تان وقت استراحت می‌دهد. اگر به طور منظم غذا می‌خورید، پس معده و سیستم گوارش‌تان بی‌وقفه و ۲۴ ساعت روز مشغول کار است. اما در طول ماه رمضان، حداقل سیستم گوارش‌تان زمانی برای استراحت پیدا می‌کند. این کار به شما کمک می‌کند سوخت و ساز بدن‌تان را بازآرایی کنید تا بتواند به نحو بهینه‌ای کار کند.

 

۲4. از شما آدم بهتری می‌سازد

همان طور که در بعضی از نکات قبلی اشاره شد روزه گرفتن برای شما فایده‌های جسمی و روحی بسیاری دارد، به خصوص برای کسانی که در ماه رمضان روزه داری می‌کنند. آن قدر چیزهای خوب وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در ماه رمضان انجام دهید به جای آن که بخواهید وقت‌تان را صرف خوردن کنید. بنابراین، روزه داری نه تنها بدن‌تان را به لحاظ جسمی پاک می‌سازد بلکه روحتان را نیز پاکسازی می‌کند.

آدرس کوتاه :
رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


عکس
قوم ترکمن قالیبافی را در کنار دامداری،...
ویدئو+صوت+متن
در گزارش زیر لیستی از غذا‌هایی که به...
مکتوب
ابتدا سنگ نوردان برای بالابردن تمرکز و...
9 ساله از گرگان
11 ساله ازتهران
9 ساله از گرگان
با فرا رسیدن فصل پاییز موسم برداشت انار...
ارسال مردمی
موشن گرافی

پربازدیدترین های ماه اخیر

آثار گرافیکی و تولیدات ویژه

پویش رسانه ای ما امت محمدیم
پویش رسانه ای ما امت محمدیم
لطفا عکس ، شعر ، دلنوشته و آثار هنری خود با موضوع عرض ارادت به ساحت مقدس پیامبراعظم صلوات الله علیه و آله و سلم را برای ما ارسال کنید.
پویش عکس پروفایل و استوری
پویش عکس پروفایل و استوری" من محمد را دوست دارم"
پروفایل و استوری
هفته وحدت گرامیباد
هفته وحدت گرامیباد
پوستر
فرش ترکمن هنری از نسل های گذشته
صنایع دستی
فرش ترکمن هنری از نسل های گذشته
قوم ترکمن قالیبافی را در کنار دامداری، همچون هنری ارجمند و اجدادی و عاملی برای تقویت زیربنای اقتصاد خانوادگی و ایلی خود حفظ کرده‌اند.
نوای هودی‌خوانی لالایی کودکان ترکمن
نوای هودی‌خوانی لالایی کودکان ترکمن
ویدئو+صوت+متن
تولید انار در اقلیم نیمه بیابانی شمال گلستان
تولید انار در اقلیم نیمه بیابانی شمال گلستان
تولید انار در اقلیم خشک و نیمه بیابانی شمال گلستان با زمین‌های شور، ابتکار یک گلستانی است که نتیجه بخش بوده است.
برداشت طلای سرخ در گلستان
عکس
برداشت طلای سرخ در گلستان
«وامنان» روستایی از توابع آزادشهر در دل کوه‌های البرز چندسالی است به مرکز کشت زعفران در استان گلستان تبدیل شده و محصول برداشت شده مزارع آن، جزء با کیفیت ترین زعفران‌های کشور شناخته می‌شود.
توصیه های مقام معظم رهبری در جمع ستاد ملی کرونا
توصیه های مقام معظم رهبری در جمع ستاد ملی کرونا
عکس نوشته+اینفوگرافی
حرف دل پرستاران بخش کرونا
حرف دل پرستاران بخش کرونا
ویدئو
۱۸ غذایی که آرام آرام ما را می‌کشند
سبک زندگی
۱۸ غذایی که آرام آرام ما را می‌کشند
در گزارش زیر لیستی از غذا‌هایی که به آرامی شما را می‌کشند معرفی می‌شود. سعی کنید آن‌ها را نخورید و یا مصرف آن را تا آنجا که می‌توانید محدود کنید.
احداث گلخانه با استفاده از سیستم زمین گرمایشی
احداث گلخانه با استفاده از سیستم زمین گرمایشی
با استفاده از این سیستم دمای مورد نیاز گیاهان از عمق زمین و بصورت یکنواخت وارد محیط گلخانه می‌شود.
استوری موشن آغاز امامت امام زمان(ع)
استوری موشن آغاز امامت امام زمان(ع)
موشن گرافیک
امنیت سایبری و استوری هفته نیروی انتظامی
امنیت سایبری و استوری هفته نیروی انتظامی
اینفوگرافیک+ویدئو
احصای فهرستی از موانع تولید و تجارت
احصای فهرستی از موانع تولید و تجارت
مدیر کل دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صمت از احصای فهرستی از موانع تولید و تجارت با همکاری تشکل‌های بخش خصوصی خبر داد.
استوری پلیس مقتدر
استوری پلیس مقتدر
ویدئو+پوستر
استوری با هم برای امنیت و سلامت
استوری با هم برای امنیت و سلامت
عکس نوشته+ویدئو
نکات ایمنی در راه اندازی لوازم گرمایشی
نکات ایمنی در راه اندازی لوازم گرمایشی
بی احتیاطی در راه اندازی لوازم گرمایشی می‌تواند خطر بزرگی برای خانواده‌ها داشته باشد. با رعایت نکات ایمنی، جانِ خود و عزیزانمان را ایمن کنیم.