جهش تولید | چهارشنبه، ۷ آبان ۱۳۹۹

پیشگیری از سرطان با چند راهکار ساده - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

محتوای تولیدات ویژه

پیشگیری از سرطان با چند راهکار ساده

پیشگیری از سرطان با چند راهکار ساده


اصلاح سبک زندگی

توصیه های پیشگیری از سرطان شامل مجموعه ای از سبک زندگی است که با هم می توانند تاثیر بسیار زیادی بر پیشگیری از این بیماری و سایر بیماری های مزمن در طول عمر داشته باشند.  

به گزارش خبرنگار سلامت گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما ، سرطان از جمله بیماری هایی است که ارتباط مستقیمی با سبک زندگی افراد دارد و با اصلاحاتی در نوع زندگی می توان از  ابتلا به آن پیشگیری کرد.
 
 
متخصصان توصیه های مختلفی را برای مقابله با این بیماری خطرناک می کنند که مهمترین آن ها به این شرح است:

 

پیشگیری از سرطان با چند راهکار ساده


 
حفظ وزن سالم

 
اضافه وزن و چاقی با بسیاری از سرطانها، از جمله مری، پانکراس، کبد، روده بزرگ، پستان و کلیه ارتباط دارد. سرطانهای دیگر ناشی از چاقی یا اضافه وزن شامل  دهان، حنجره ، معده، کیسه صفرا، تخمدان  و پروستات هستند. این در حالیست که حفظ وزن کم امکانپذیر بوده و   18.5-24.9 kg/m2  به عنوان شاخص توده بدنی / بی ام آی/  برای افراد بزرگسال تعریف شده است
 


فعالیت بدنی متوسط و شدید


بر اساس توصیه های سازمان بهداشت جهانی (WHO) فعالیت  بدنی مورد نیاز، شامل حداقل  150 دقیقه فعالیت  متوسط  یا حداقل 75 دقیقه فعالیت بدنی شدید درطول هفته و شامل 21 دقیقه فعالیت بدنی متوسط  و 11 دقیقه  فعالیت بدنی شدید در طول روز است. اگرچه انجام ورزشهای بیشتر، مزایای بهتری برای پیشگیری از سرطان نیز به همراه دارد.
 
به گفته کارشناسان ، فعالیت بدنی متوسط می تواند شامل کارهای خانگی باشد، اما فعالیت بدنی شدید، فعالیت های طولانی به عنوان مثال شنا یا ورزشهایی مثل راگبی است و غلات کامل مصرف سبزیجات، میوه ، حبوبات.
 
پیشگیری از سرطان با چند راهکار ساده
 
برای پیشگیری از سرطان، مصرف غلات کامل، سبزیجات ، میوه های تازه وحبوبات را بخشی از رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. شواهد قوی حاکی از اثرات محافظتی دانه و فیبر در برابر سرطان روده بزرگ است و برای این منظور مصرف فیبر به میزان 30 گرم در روز توصیه می شود. همچنین مصرف 400 گرم میوه و سبزیجات تازه در روز لازم است.  در این زمینه، مصرف انواع سبزیجات و میوه های تازه در 5 وعده طی روز و پرهیز از مصرف غذاهای  نشاسته ای توصیه می شود.


 
خودداری از مصرف غذاهای آماده و فوری


پرهیز از مصرف فست فودها و غذاهای فرآوری شده دیگر توصیه لازم برای پیشگیری از سرطان است.این غذاها معمولا دارای چربی، نشاسته و یا قند بالا هستند.  این مواد غذایی، به راحتی در دسترس بوده، مقرون به صرفه، خوشمزه و انرژی زا هستند، اما باید توجه د اشت که بار گلیسمی بالایی دارند.  این غذاها شامل فست فودها، بسیاری از غذاهای آماده شده، غذاهای سبک مانند اسنک، میان وعده ها، دسرها و آب نباتها هستند.

 

پیشگیری از سرطان با چند راهکار ساده



کاهش مصرف گوشت های قرمز و فرآوری شده

 
مصرف گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده را محدود کنید.  گوشت  قرمز شامل  عضله پستانداران، از جمله گاو، گوساله،  خوک، گوسفند و بز است.  گوشت فرآوری شده شامل گوشتهای شور، تخمیر شده و دودی از جمله ژامبون، کالباس، بیکن و سوسیس هستند.

حد مجاز مصرف گوشت قرمز در هفته،  12-18 اونس و مقدار کمی گوشت فرآوری شده است.
شواهد قوی ارتباط مصرف گوشت قرمز با سرطان روده بزرگ را تایید کرده اند. همچنین شواهد بسیار روشنی از ارتباط مصرف گوشت فرآوری شده و ابتلا به سرطانها وجود دارد و این ارتباط تا بدانجا قوی است که حتی با به حداقل رسیدن مصرف گوشت فرآوری شده ، اطمینانی از کاهش شانس ابتلا به سرطان نمی دهند و این خطر زیاد مصرف گوشتهای فرآوری شده و تاثیر آن در ابتلا به سرطان را نشان می دهد.
 
از سویی دیگر، گوشت فرآوری شده به دلیل استفاده از نمک،  می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی-عروقی را افزایش دهد.

 

پیشگیری از سرطان با چند راهکار ساده


 
کاهش مصرف نوشیدنی های شیرین

 
مصرف بیش از حد نوشیدنی های شیرین با افزایش وزن و چاقی مرتبط است و شانس ابتلا به انواع خاصی از سرطانها را افزایش می دهند . آب نوشیدنی و نوشیدنی های غیر شیرین، از جمله چای یا قهوه بدون شکررا جایگزین این نوشیدنی های شیرین کنید.

 

پیشگیری از سرطان با چند راهکار ساده


مصرف الکل هم سرطانزاست

گایدلاین های جهانی تاکید می کنند که مصرف نوشیدنی الکل دار سبب ابتلای به سرطان می شود. شواهد قوی حاکی از ارتباط نوشیدنی های الکلی با سرطان دهان، گلو، حنجره،  مری، کبد ، روده بزرگ، پستان و معده است.

 
پرهیز از اتکا به مکمل ها برای تامین نیازهای تغذیه ای

 
به مکمل ها برای تامین نیازهای تغذیه ای خود تکیه نکنید. هیچ  گونه شواهد قوی مبنی برارتباط مصرف مکمل های غذایی با کاهش خطر ابتلا به سرطان به جز مصرف کلسیم در مبتلایان سرطان روده بزرگ، وجود ندارد؛حتی شواهد قوی نشان می دهند مکمل های بتاکاروتن با دوز بالا می توانند خطر ابتلا به سرطان ریه را در برخی موارد افزایش دهند
 با این حال مکمل ها می توانند در جمعیت های بسیار خاصی مفید باشند، از جمله:

ویتامین B12 برای افراد بالای 50 سال که به طور طبیعی مشکل جذب این ویتامین را دارند.
اسید فولیک و مکمل های آهن برای زنان باردار  
ویتامین D برای نوزادان، کودکان، زنان باردار و مادران شیرده

 

پیشگیری از سرطان با چند راهکار ساده


تغذیه نوزاد با شیر مادر

 
شواهد قوی علمی نشان داده اند که شیر دادن به نوزاد، از مادران در برابر سرطان پستان محافظت می کند وهمچنین  خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در آنها کاهش می دهد.  تغذیه با شیر مادر باعث رشد سالم و تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان می شود و خطر ابتلا به آسم، دیابت نوع 2، اضافه وزن و چاقی را در آنها کاهش می دهد.
 
اگر چه محققان ، در حال بررسی اثرات رژیم غذایی، تغذیه و فعالیت فیزیکی در کاهش ابتلا به سرطان هستند  اما WCRF تا دست یافتن به شواهد قوی تری در این زمینه ها، به تمام مبتلایان به سرطان ، 10  توصیه مراقبت  تغذیه ای و فعالیت بدنی گفته شده را تا درمان کامل سرطان توصیه می کند.
 
کارشناسان امیدوارند دستورالعمل های غذایی مرتبط با کاهش سرطان، محققان  را در مطالعات بالینی و تحقیقات آینده سرطان و جهت دهی به آنها ، وضع بهترسیاستهای سلامت همگانی، ارائه بسته های جهانی «کاهش خطر ابتلا به سرطان» به مردم و کمک به مراقبان و متخصصان سلامت در درمان و مراقبت بهتر بیماران مبتلا به سرطان کمک کند.
آدرس کوتاه :
رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


در گزارش زیر لیستی از غذا‌هایی که به...
مکتوب
ابتدا سنگ نوردان برای بالابردن تمرکز و...
9 ساله از گرگان
11 ساله ازتهران
9 ساله از گرگان
با فرا رسیدن فصل پاییز موسم برداشت انار...
ارسال مردمی
موشن گرافی
پروتئین در ساختار و عملکرد بافت های بدن...
محققان دانشگاه هاروارد می گویند چند میوه...
انگل ها مهمان ناخوانده در بدن انسان...

پربازدیدترین های ماه اخیر

آثار گرافیکی و تولیدات ویژه

برداشت طلای سرخ در گلستان
عکس
برداشت طلای سرخ در گلستان
«وامنان» روستایی از توابع آزادشهر در دل کوه‌های البرز چندسالی است به مرکز کشت زعفران در استان گلستان تبدیل شده و محصول برداشت شده مزارع آن، جزء با کیفیت ترین زعفران‌های کشور شناخته می‌شود.
توصیه های مقام معظم رهبری در جمع ستاد ملی کرونا
توصیه های مقام معظم رهبری در جمع ستاد ملی کرونا
عکس نوشته+اینفوگرافی
حرف دل پرستاران بخش کرونا
حرف دل پرستاران بخش کرونا
ویدئو
۱۸ غذایی که آرام آرام ما را می‌کشند
سبک زندگی
۱۸ غذایی که آرام آرام ما را می‌کشند
در گزارش زیر لیستی از غذا‌هایی که به آرامی شما را می‌کشند معرفی می‌شود. سعی کنید آن‌ها را نخورید و یا مصرف آن را تا آنجا که می‌توانید محدود کنید.
احداث گلخانه با استفاده از سیستم زمین گرمایشی
احداث گلخانه با استفاده از سیستم زمین گرمایشی
با استفاده از این سیستم دمای مورد نیاز گیاهان از عمق زمین و بصورت یکنواخت وارد محیط گلخانه می‌شود.
استوری موشن آغاز امامت امام زمان(ع)
استوری موشن آغاز امامت امام زمان(ع)
موشن گرافیک
امنیت سایبری و استوری هفته نیروی انتظامی
امنیت سایبری و استوری هفته نیروی انتظامی
اینفوگرافیک+ویدئو
احصای فهرستی از موانع تولید و تجارت
احصای فهرستی از موانع تولید و تجارت
مدیر کل دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صمت از احصای فهرستی از موانع تولید و تجارت با همکاری تشکل‌های بخش خصوصی خبر داد.
استوری پلیس مقتدر
استوری پلیس مقتدر
ویدئو+پوستر
استوری با هم برای امنیت و سلامت
استوری با هم برای امنیت و سلامت
عکس نوشته+ویدئو
نکات ایمنی در راه اندازی لوازم گرمایشی
نکات ایمنی در راه اندازی لوازم گرمایشی
بی احتیاطی در راه اندازی لوازم گرمایشی می‌تواند خطر بزرگی برای خانواده‌ها داشته باشد. با رعایت نکات ایمنی، جانِ خود و عزیزانمان را ایمن کنیم.
خاطره آزاده گلستانی
خاطره آزاده گلستانی
موشن گرافیک
ربیع وحدت و همدلی
ربیع وحدت و همدلی
ویدئو
استوری آغاز ربیع الاول
استوری آغاز ربیع الاول
ویدئو
استوری هفته نیروی انتظامی
استوری هفته نیروی انتظامی
پوستر
استوری هفته وقف
استوری هفته وقف
ویدئو
مجموعه استوری ایام آخر ماه صفر
مجموعه استوری ایام آخر ماه صفر
پوستر+استوری+اینفوگرافی